Jak wyciągnąć zakopany samochód?
Jak poradzić sobie, gdy nasz samochód polegnie w walce z terenem? Niby proste ale...
Musimy przestrzegać kilku zasad aby wyciąganie samochodu przebiegło bezpiecznie dla nas i naszego auta.
Po pierwsze musimy znaleźć MOCNE zaczepy na obu pojazdach, czyli takie które nie ustąpią podczas wyciągania. Będą na nie działać bardzo duże siły spowodowane tym, że jeden pojazd trzyma grunt a drugi oddaje swoją moc na jego zaczep. Gdy znajdziemy bezpieczne mocowanie możemy użyć tak zwanej Szekli do przymocowania liny.
UWAGA! Wytrzymałość liny powinna być mniejsza niż Szekli!
Lepiej żeby pękła sama lina niż szekla która wystrzeli z ogromną siła w bliżej nieokreślonym kierunku. Przy takich siłach 2 - kilogramowa szekla w trakcie wystrzału waży 80-100 kg i porusza się z prędkością bliską 90km/h.
Gdy pęknie sama lina, nie doleci nawet do drugiego pojazdu a jej siła rażenia jest znikoma i na pewno nie zrobi nikomu krzywdy.
Mówimy oczywiście o linie syntetycznej a nie stalowej lub kinetycznej, gdyż te są bardzo niebezpieczne.
Jeżeli szekla ma wytrzymałość 5 Ton to optymalna wytrzymałość liny nie powinna przekraczać 3,5 Ton. Jest to bezpieczny margines pozwalający na uniknięcie szkód.
Przytwierdzenie liny do szekli musi być pewne i stabilne!
Gdy udało się spiąć 2 samochody ze sobą i mamy pewność, że zaczepy są stabilne możemy ustalić komunikację miedzy kierowcami na przykład poprzez klakson i światła.
Należy pamiętać, że większy ciągnie mniejszego a nie na odwrót :)
NIE SZARP! POWOLI CIĄGNIJ
Należy powoli napiąć linę miedzy pojazdami i ruszać płynnie, zakopany pojazd pomaga dodając gazu na 1-szym biegu.
Próbujemy do skutku uważając na sprzęgła, które lubią się palić w takich sytuacjach.
Jeżeli taka technika nie pomaga delikatnie poszarpuj (ale nie za mocno).
Szarpiemy tylko linami/pasami kinetycznymi.
Unikaj szarpania linami statycznymi, bo może to wyrządzić sporo krzywdy.
Szarpiemy tylko linami/pasami kinetycznymi.
Unikaj szarpania linami statycznymi, bo może to wyrządzić sporo krzywdy.
Tylko samochody terenowe z mocnymi spawanymi zaczepami mogą być wyszarpywane o ile posiadają zdrową ramę.
Jeżeli posiadamy samochód o konstrukcji samonośnej to nigdy go nie szarpiemy, gdyż potem możemy mieć problem z zamykaniem bagażnika lub drzwi w skutek rozciągnięcia karoserii. Jedynie rama zapewnia sztywność pojazdu.
Ciągniemy w linii prostej, nigdy pod kątem!
DOBRZE!
ŹLE!
Jeśli wykonamy wyciąganie pod katem, musimy się liczyć z przewróceniem samochodu na bok lub w najlepszym przypadku urwaniem zderzaków.
Lina musi być ułożona równo i nie może być nigdzie zwinięta lub nienaturalnie ułożona.
W ostateczności można używać haku o ile mamy pewność o jego wytrzymałości i nie wyrwiemy go z podłogą bagażnika :)
Podstawowy zestaw do wyciągania samochodu z opresji.
2x szekla 4,5 Tony oraz lina 3,5 Tony
Wyciąganie kolegi z błota może być fajną zabawą i nie należy się tego bać, ale trzeba do tego podejść na spokojnie i przemyśleć jak to zrobimy.
Jeżeli zrobicie to z głową i bez ciśnienia wszystko będzie dobrze i będziecie mogli jechać dalej.
Powodzenia!
Przydatny wpis :D
OdpowiedzUsuń